ترجمه درس دوم پایه دوم دبیرستان


























فقط و فقط خنده

HoMe | eMaiL | Design | Profile

 الدرس الثانی : درس دوم 


   فی خدمة البؤساء   : در خدمت  بینوایان 

الهواء حار و الناس فی بیوتهم .              
 هوا گرم است و مردم در خانه هایشان

خرج علی الی السوق                    علی ع به سو و سمت  بازار خارج شد 

لا تخرج الان                                الان ( اکنون ) خارج نشو . (بیرون نرو) 

الشمس محرقة                         خورشید ( آفتاب ) سوزان است . 

لا .... لعّل ذا حاجة یطلب المساعدة                
    نه .... شاید نیازمندی کمک بخواهد 

و فی الطریق                          و در راه 

ثقیلة ... ثقیلة ... ولکن لا حیلة ... الاطفال ... الجوع .. العطش ... ماذا افعل ؟ 

                  سنگین است .. سنگین است . ولی هیچ چاره ای ندارم .. بچه ها ... گرسنگی ... تشنگی .. چکارکنم ؟


فنظرالیها علی ع                 پس علی ع به او نگاه کرد 

فجاء و اخذ منها القربة              پس آمد و مشک را از او گرفت 

فحملها الی بیتها            پس ان را به خانه  اش برد

و سالها عن حالها               
  و ازاو درباره حالش (اوضاع و احوالش ) سوال کرد (پرسید) 

بعث علی بن ابی طالب زوجی الی الثغور             علی بن ابی طالب همسرم را به مرزها فرستاد 

وبعد ایام سمعنا خبروفاته             و بعد از چند روز خبر مردنش را شنیدیم 

و لی اطفال یتامی و لیس عندی شی ء              
   و من کودکانی یتیم دارم و چیزی ندارم (نزدم نیست )

فقد الجأتنی الضرورة الی خدمة الناس           
    نیاز و ضرورت مرا وادار به نوکری مردم کرده است 

ذهب علی ع محزونا الی دارالحکومة و حمل زنبیلا فیه طعام 

      علی ع به دارالحکومت (مرکزخلافت ) رفت و زنبیل (سبدی ) را که در آن غذا بود را برداشت 


فرجع و قرّع الباب                                  پس برگشت و در را کوبید (درزد) 

من یقرع الباب ؟                              چه کسی درب را می کوبد ؟ (درمی زند) 

انا ذلک العبد الذی حمل معک القربة                  
              من همان بنده ای هستم که مشک راهمراه  تو حمل کرد (اورد ) 

افتحی الباب                   درب را باز کن 

إنّ معی شیئا للاطفال                  
    همانا چیزی برای کودکان همراهم است (من با خودم چیزی برای بچه ها دارم ) 

رضی الله عنک و حکم بینی و بین علی بن ابی طالب 

                 خدا از تو راضی باشد و خشنود  . و بین من و علی بن ابی طالب داوری کند 


فدخل علی و قال                پس علی داخل شد و گفت 

انّی احبب اکتساب الثواب              همانا من به دست اوردن ثواب را دوست دارم

فانتخبی بین هذین الامرین                 پس بین این دوکار  انتخاب کن : 

تهیئة الخبز أو اللعب مع الاطفال                آماده کردن نان یا بازی با کودکان 

انا اقدر منک علی تهیئة الخبز , فالعب انت مع الاطفال 

              من به آماده کردن نان تواناتر از تو هستم . پس تو با کودکان بازی کن 

فذهب علی الی طفلین صغیرین من بینهم 
                           
    پس علی ع به طرف (سوی ) دو کودک کوچک از بین آنها رفت 

و جعل التمر فی فمهما و هو یقول لکل منهما 

             و خرما را دردهان آن دو گذاشت  در حالی که به هریک از آن دو می گفت 

یا بنیّ ! اجعل علی بن ابی طالب فی حلّ ممّا مرّ فی امرک 

      ای پسرم ! علی بن ابی طالب را در حق آن چه از شما رفته است حلال کنید . ( قرار بده علی بن ابی طالب را در حلالیت از آنچه رفته است (عبورکرده ) در کارت )

وبعد ساعة                         و بعد از یک ساعت 

اخی ! اسجر التنور                      برادر ! تنور را روشن کن 

اللهم ! افرغ علی هذا الرجل خیرک و ثوابک 
        خدایا ! خیر و ثوابت را براین مرد فروبریز 

ولکن علی بن ابی طالب ... کیف ..          ولی .. علی بن ابی طالب .. چگونه .. 

هو لاینظر حال المحرومین                 او به حال فقرا (محرومان) نمی نگرد 

نحن محرومون و لکن هو ..      ما فقیریم و اما او ... 

فبادر علی الی سجره           
   پس علی ع مبادرت ( اقدام ) به روشن کردن آن کرد 

فلمّا اشعله                  پس هنگامی که آن را برافروخت (روشن کرد)

ذق یا علی ! هذا جزاء من نسی المساکین و الیتامی 

      ای علی بچش ! این مجازات هرکسی است که فقراء و یتیمان را فراموش کند

حینئذ جاءت امراة و شاهدت خلیفة المسلمین و تعجّبت 

    در این هنگام زنی امد و خلیفه مسلمانان را دید و تعجب کرد ( شگفت زده شد) 

ویحک ... أتعلمین من هو ؟ هو امیر المومنین 

  وای برتو .... آیا میدانی او کیست ؟ او امیر مومنان است

ویل لی .... ماذا افعل ؟ .. فذهبت الیه و هی تعتذر 

  وای برمن .... چکار کنم ؟ ... پس به سوی او رفت در حالی که عذرخواهی می کرد... 

واحیائی ... عفوا ... معذرة ... یا امیر المومنین ... عفوا 

شرمنده ام  ... ببخش ... پوزش ... ای امیر مومنان ... ببخش 

لا .. لا .. بل واحیائی منک فیما قصّرتُ فی امرک 

 نه ... نه ... بلکه شرمند ه ام از تو برای اینکه در کارت کوتاهی کردم . 

و حالا سوالات ما : 

1- چندتا فعل ثلاثی مزید تو این درس هست؟

2- عبارت هذا جزاءُ مَن .... »»»» هذا مبتدا است و جزاء هم خبر  . میتونید بگویید حرکت  مبتدا و خبر چی است و چرا کلمه جزاء  تنوین نگرفته ؟

3- کلمه المحرومینَ که جمع مذکر سالم است در عبارت هو لاینظر الی حال المحرومین  و کلمات هذین الامرین  که اسم مثنی است در عبارت فانتخبنی بین هذین الامرین , چرا به ینَ و ین ِ امده است نه با ونَ یا انِ

4- اگر در عبارت ( انا ذلک عبدالذی حمل معک القربة ) به جای انا کلمه نحن را بگذاریم عبارت ما چه تغییری می کند؟

5- چرا درعبارت ( معی شیئا للاطفال )  خبر بر مبتدا مقدم شده است ؟ 





 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





milad | چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:ترجمه درس دوم پایه دوم دبیرستان , | 22:12 |
Desiner: lady skin